לוח חשמל תקן 61439

כל קביעת התקנים בתחומי המסחר והתעשייה, ובין השאר גם בענף החשמל, נעשית על ידי מכון התקנים הישראלי. המטרה של התקנים הינה להבטיח תנאי בטיחות מלאים הן עבור הצרכנים והן עבור אנשי המקצוע העוסקים בפעילות עם רמת סיכון גבוהה, המצריכה הקפדה על נהלים קבועים ומחמירים.

במאמר זה נתעמק במשמעותה של סדרת התקנים מספר 61439 אשר קובעת את מכלול הפרמטרים הנדרשים לשמירה על בטיחות הסביבה בנוגע לייצור ותחזוקת לוחות חשמל במתח נמוך. סדרת התקנים זאת נוצרה בשנת 2013 ולמעשה החליפה את הסדרה הקודמת משנת 2006, תוך כדי יצירת שינויים מהותיים הן בהגדרת המושגים הרלוונטיים והן בהתייחסות רחבה יותר לסוגים שונים של לוחות מיתוג ובקרה. המטרה המרכזית של כל השינויים שמפורטים בתקן החדש הינה לעדכן את כלל הבטיחות בעבודה עם לוחות החשמל בהתאם לשינויים והתפתחויות הטכנולוגיות אשר התרחשו בענף הבנייה בישראל.

לוחות חשמל לתעשייה

מפרט הנהלים של תקן לוחות החשמל בישראל

תקן 61439 קובע דרישות הייצור והתחזוקה של לוחות החשמל המותקנים בתוך מבנים ציבוריים, מסחריים ותעשייתיים וכמו כן בבתים ובדירות בישראל. לוחות החשמל הללו נדרשים על מנת לנתב ולהזרים את החשמל לאזורים שונים בתוך הבניין או הדירה בהתאם לצורך.

התקן מהווה מסמך רשמי המפרט דרישות הבטיחות לכל לוחות החשמל הביתיים פועלים על מתח חילופין עד 1000 וולט. המסמך מתייחס לשלל סוגיות הבטיחות של הלוחות הן בשלבי התכנון והייצור והן במהלך ההתקנה של הלוח ותוך כדי התפעול והתחזוקה. התקן מפרט דרישות הייצור של כל הרכיבים האלקטרוניים בהתאם לדגמים והסוגים השונים. על כך, תקן 61439 מיועד ליצרנים הרשמיים של כל רכיבי לוחות המיתוג והבקרה אשר מחויבים לעמוד בדרישותיו כדי לקבל אישור להפצה בישראל. על מנת לקבל תו תקן, על יצרני לוחות החשמל להגיש הצהרה המודיעה כי היצרן מכיר בנהלי התקן והמוצר שמסופק על ידיו עומד בכל הדרישות המפורטות בו.

תכנון לוחות חשמל

התקן מתייחס ללוחות החשמל מסוגים שונים, אלה שמיועדים להתקנה בתוך בתים פרטיים ואלה המשמשים לרשתות ציבוריות ולאתרי בניה. בין הנהלים של התקן ישנה התייחסות במיוחדת לסוגיות מיוחדות הרלוונטיות ללוחות החשמל אשר מותקנים בחללים ייעודיים, כגון אלה שמוקמים באופן זמני לצורך קיום פסטיבלים וירידים או אלה המכילים בתוכם בריכות שחיה. כמו כן, תקן  61439 מפרט דרישות הייצור ונהלי ההתקנה והתחזוקה של לוחות חשמל המותקנים במרינות, תחנות ההטענה של מכוניות חשמליות ובמתחמי האירוח.

סדרת התקנים 61439 מגדירה דרישות הייצור והתחזוקה של לוחות חשמל הנייחים, המשמשים במבנים קבועים וניידים, המיועדים לשימושים במבנים זמניים. בנוסף לדרישות הייצור עבור לוחות החשמל אשר מיוצרים בכמויות מסחריות ומופצים לציבור הרחב, מסמך התקן מתייחס גם ללוחות שמיוצרים בצורה מיוחדת במספרים בודדים, כאשר הלוח נבנה בהזמנה אישית, בהתאמה ספציפית לתנאים ייחודיים של הלקוח. בנוסף, התקן קובע דרישות ספציפיות עבור לוחות חשמל המשתמשים בזרם ישר עם מתח עד 1500 וולט. חשוב לציין כי הדרישות ללוחות החשמל אשר מותקנים בכלי רכב, ספינות, מכשירים ומכונות תעשייתיות אינן מפורטות בסדרת התקנים 61439 אלא במסמכי תקן ייעודיים אחרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים