מערכות התייעלות אנרגטית

התייעלות אנרגטית על ידי הפחתת צריכת אנרגיה במערכות החשמל מקבלת חשיבות עליונה בתוך תהליך הפקת החשמל. על-מנת לספק חשמל לכלל הסביבה יש צורך בהקמת תחנות כוח הגורמות לזיהום הסביבה ופגיעה במשאבי כדור הארץ.

מתוך החשיבה להפחתת הפגיעה בסביבה קם הצורך בהקמת מערכות להתייעלות אנרגטית הן במבני תעשייה והן באזורי מגורים.

התייעלות אנרגטית בתעשייההיתרונות בהקמת מערכות להתייעלות אנרגטית

  • שמירה על סביבה ירוקה ונקייה.
  • חיסכון כלכלי.
  • פיתוח מתמיד ועקבי של מערכות לאנרגיה חלופית.
  • הגדלת כוח תפוקה תוך שימוש במשאבים מתכלים.

לייעוץ והזמנות צרו קשר >>

מערכות להתייעלות אנרגטית בתעשייה

בתחום התעשייה ישנם מספר מערכות המספקות את האפשרות להתייעלות אנרגטית:

  • ייעול צריכת החשמל של מנועי תעשייה על ידי חלוקה נכונה של עומסי חשמל, שימוש במשנה מהירות מנועים ופיצול נכון של לוחות חשמל לתעשייה. בעת עריכת שינויים אלו ניתן לצמצם את צריכת החשמל במפעלי תעשייה בכ – 70%.
  • מחזור חום הנפלט ממכונות לצורכי חימום מים וחללים גדולים, דבר שיביא להורדת צריכת האנרגיה במפעל התעשייה.
  • שינוי שיטת התאורה במבנה התעשייה לתאורת LED. תאורה חכמה יכולה לחסוך 50% מכלל ההוצאות הכספיות ותאפשר תאורה נאותה ואיכותית בכל שעות היום.
  • שדרוג מכונות תעשייתיות ותחזוקה לוחות חשמל שוטפת על ידי התאמת התפוקה לצד כמות צריכת האנרגיה, וזאת מבלי לפגוע באיכות או בתפוקת הייצור עצמו.
  • שליטה בעומסי צריכת חשמל והעברתם לשעות שפל כמו בלילה. צעד זה דורש שיתוף פעולה עם חברת החשמל ובירור מקיף על עלויות חשמל בשעות היום.
  • התקנת לוחות פיקוד ובקרה של מכונות מרחוק באמצעות אמצעי תקשורת כמו אינטרנט ומכשירי סמארטפון. מערכת זו מאפשרת שליטה מלאה ומעקב אחר התרחשויות, תקלות ודליפות.
  • ציפוי שמשות מפעלי תעשייה בחומר מסנן קרינה יפחיתו באופן משמעותי את הצורך בהפעלת מיזוג אוויר בחללים גדולים ויוזילו את עלויות הצריכה בכ – 50%.

מערכות להתייעלות אנרגטית בשטחי מגורים

צריכת החשמל המשותפת בשטחי מגורים גדולים נמצאת במגמת עלייה וזו בזכות הצמיחה והפיתוח של ענף הבנייה. ניתן לראות זאת בבנייה של מבני מגורים גבוהים, מתחמים סגורים ושכונות המאכלסות מספר בניינים יחדיו בשטח משותף.

במקומות אלו ניתן להתייעל באופן אנרגטי על-מנת לצמצם את צריכת החשמל, לעודד הגנה על איכות הסביבה ולחסוך עלויות והוצאות כספיות נרחבות.

התייעלות אנרגטית בבתיםתאורה בבניינים

נורת ליבון הייתה גוף התאורה הדומיננטי ביותר בחדרי מדרגות ואולמות כניסה בבניינים. אך, כיום ניתן לראות טכנולוגיות חדישות בתחום גופי התאורה הכוללות מנורות פלואורסנטיות ונורות LED שמשך חייהן ארוך יותר מנורת ליבון.

גופי תאורה אלו אומנם יקרים יותר, אך בהשוואה עתידית הן חסכוניות. משך זמן חייהן של נורות LED אינו תלוי בכמות הפעמים שבהן מדליקים אותן וניתן לרכוש אותן במגוון של צבעים, ממדים, הספקי וואט ועוד.

גופי תאורה העובדים בשיטה הפלואורסנטית יעילים פחות מנורות LED אך הם חסכוניים מבחינה כספית ודורשים החלפה בכמות פחותה מנורות ליבון. משך חייהן של נורות פלואורסנט תלוי בתדירות ההדלקה שלהן. במקומות כמו יציאה מעליות, יציאות חירום ואזורי מילוט ניתן לתזמן באמצעות לוחות חשמל ביתיים את ההדלקה. כיום בשוק ניתן למצוא גם נורות רבות בעלות חיישני תנועה הנדלקות רק בעת מעבר אנושי.

תאורת חניונים

חניונים מקורים מוארים בגופי תאורה המתבססים על טכנולוגיית פלואורסנט. גוף התאורה הנפוץ ביותר המקומות אלו הינו 8T. אך, כיום ניתן להתייעל אנרגטית גם בתאורת חניונים על ידי מעבר לנורת פלואורסנט 5T. גוף תאורה זה מופעל בצורה אלקטרונית, בעל משך חיים ארוך יותר, נדלק ללא הבהוב וחוסך עד כ – 50% עלויות של אנרגיה.

דרך נוספת להתייעלות אנרגטית בחניונים מקורים היא תזמון הדלקה. ניתן להשתמש בשעוני תזמון להדלקת תאורה בחניונים בהם ישנה כניסה של אור טבעי ובחניונים מקורים לגמרי אפשר להתקין גופי תאורה עם חיישני תנועה.

מערכת תאורה חיצונית

מערכת התאורה החיצונית כוללת בתוכה את תאורת גני המשחקים, המדרכות, החניונים הפתוחים והשבילים. ישנם דרכים רבות להתייעלות אנרגטית במקומות אלו:

  • שימוש בשעון פיקוד אוטומטי לתזמון משך ושעות ההדלקה של גופי תאורה.
  • שימוש בתאים פוטואלקטרי שמכבה את גופי התאורה בעת חשיפה מספקת לאור יום טבעי.
  • המרת נורות כספית בלחץ גבוה בנורות נתרן בלחץ גבוה.
  • התקנה של עמעם לגופי תאורה הגורם לשינוי האור, הקטנת צריכת החשמל והארכת חיי גוף התאורה.

הסקה מרכזית

בתי מגורים רבים נבנים כיום עם מערכת הסקה מרכזית הפועלת על ייצור חום מים כתוצאה של שריפת סולר או גז פחמימני מעובה. הסכנות הסביבתיות והבטיחותיות הנגרמות כתוצאה משימוש בדרך זו גדולים וכך גם ההוצאות הכספיות עבור דלקים.

דרך להתייעלות אנרגטית היא בעזרת משאבת חום הפועלת בשיתוף מלא עם מכשירי חשמל כמו מזגנים, מקפיאים ומקררים. משאבת החום מנתבת את החום הנפלט מהפעלת המכשירים לכיוון חימום המים בהסקה המרכזית. כאשר מפעילים מכשיר חשמלי גדול כמו מזגן, פעולת המדחס היא זו הנקשרת אל משאבת החום וגורמת לחימום המים.

מערכת איוורור חניונים

חניונים מקורים מצוידים במפוחים במטרה לסלק את אדי כלי הרכב הנפלטים בעת ההתנעה או נסיעה.

  • דרך להתייעלות אנרגטית בחניונים מקורים היא להשתמש במפוחים בעלי גלאים לאדי פליטה המודדים את כמות וריכוז הגזים ופועלים בהתאם כמו במערכות לכיבוי אש.
  • דרך נוספת להתייעלות בחניונים מקורים היא שימוש במפוחים מתוזמנים באופן קבוע או מתוזמנים בפרקי זמן ממושכים. אין כל צורך להפעיל את המפוחים במשך כל שעות היממה.

בריכות שחייה במבני מגורים

אידוי מים בברכות שחייה מהווה גורם גדול בבזבוז אנרגיה. האידוי עצמו גורם לצניחה של טמפרטורת המים הניתנת להשלמה באמצעות הזרמת מים מחוממים נוספים.

  • התקנה של כיסוי בריכה מיוחד החוסם את קרני השמש ומאט באופן היכר את אידוי המים ימנע את איבוד הטמפרטורה ועיבוי המים.
  • שימוש נכון במסננים ותיזמון של משאבות יעלו את רמת החיסכון באופן ניכר.
  • משאבות חום הממחזרות אוויר חם ממדחסי מזגנים, מקררים ומקפיאים, יחממו את מי הבריכה בעלות כספית נמוכה ביותר.

כתוצאה מכך ניתן לחסוך בכמויות מים, כמויות של כימיקאלים והקטנה של כמות האוויר בבריכה.

לייעוץ והזמנות צרו קשר >>