מתקני חשמל במפעלים

שימוש במתקני חשמל במפעלים דורש הקפדה מחמירה על כללי התחזוקה והבטיחות, אשר מטרתם הינה לשמור על תפקודם התקין של המכשור, למנוע סכנה פוטנציאלית לסביבה ולהגן על החיים ועל הבריאות של העובדים והמבקרים בשטח.

לוחות חשמל במפעלים

כיצד מתבצעת תחזוקה של מתקני חשמל

תחזוקה נכונה של מתקני חשמל לתעשייה הכרחית לתפקוד תקין של כל המערכת החשמלית. באמצעות ביצוע סדרת פעולות קבועות על פי ההנחיות, ניתן לשמור על אורך החיים של המתקן ולמנוע השבתות או הפסקות לא מתוכננות, בלי לסכן את עובדי התחזוקה.

הנחיות לתחזוקה מונעת של מתקני חשמל במפעל

הפעולות שנעשות במטרה לשמור על התפקוד התקין של מתקני החשמל מוגדרים כתחזוקה מונעת. במסגרת התחזוקה המונעת מבצעים פעולות למניעת התקלות ובמידת הצורך מתקנים או משפרים את מנגנוני המתקן (תפעול כללי, תיקונים ושיפורים).

מטרה נוספת של התחזוקה המונעת הינה בדיקת מתקני חשמל ומימד הבטיחות של המתקן, והיא נעשית על מנת לצמצם סיכוי לתקלות שיכולות להוביל לנזק משמעותי למתקן או לפגיעה באדם, ברכוש ובסביבה.

בהתאם לשתי מטרות אלה, נבנה מערך התחזוקה אשר מפרט את כל הפעולות הנדרשות הן לשמירה על האיכות של המתקן והן למניעת התאונות. בנוסף לתחזוקה מונעת, על המפעל להכין הנחיות מיוחדות למצבי החירום במערכת חשמלית.

מתקני חשמל במפעלים

על פי חוק, כל מפעל מחויב ביצירת נוהלי תחזוקה קבועים אשר מותאמים ספציפית לסיווג המקצועי של מתקני החשמל שנמצאים ברשותו על מנת לקבל אישור תקינות מתקן חשמל. כללי התחזוקה של מתקני החשמל מתוכננים מראש על ידי מנהלים האחראים על מערכות החשמל ועל אבטחת האתר, בהתאם לתקנות "עבודה במתקן חי או בקרבתו"  התשע"ד-2014.

ביצוע תחזוקת לוחות חשמל נמצא בתחום האחראיות של חשמלאי מנוסה בין אם עובד המפעל או מועסק על ידי מקור חוץ, בתנאי שהוא בעל ידע, ניסיון והרשאה מתאימה לסיווג המקצועי של המתקן. יחד עם זאת, הבטיחות של אנשי התחזוקה חלה על הבעלים והמנהלים הבכירים של המפעל.

מניעת תקלות במתקנים חשמליים במפעל

כדי להגן על עובד התחזוקה, רצוי לבצע את פעולות התחזוקה תחת השבתה מתוכננת של המתקן. ואולם, כאשר ההשבתה אינה מתאפשרת, החשמלאי שמבצע תחזוקה, נאלץ לעבוד גם בתנאי מתח חי. מכיוון שעבודת התחזוקה תחת מתח חשמלי עלולה לסכן את העובד, לפגוע במכשור במפעל או אפילו לגרום לתאונה, חשוב להקפיד על כל ההנחיות והתקנות באופן מלא ולהשתמש בציוד תקין המתאים לסוג המתקן.

כמו כן, בתחילת עבודת התחזוקה, על העובד האחראי לנתק את זרם החשמל על פי שיטת נעילה ותיוג, וזאת כדי למנוע סיכוי ההתחשמלות. בנוסף, יש לוודא כי ברשותו של העובד קיים ציוד מגן תקין המותאם לסוג המתקן ולתנאי העבודה וערכת עזרה ראשונה. בנוסף, חובה על בעל המתחם לדאוג למערך החילוץ אשר יהיה זמין עבור העובד במקרה הצורך.

תחזוקת מתקני חשמל

על מנת להבטיח פעילות תקינה של מכשור חשמלי, יש לוודא כי כל מרכיביו מתפקדים כראוי. לרוב, התקלות והתאונות במתקני החשמל נובעות מאיכות פגומה של חלקים במתקן או משימוש לא תקין במנגנוני החשמל, כגון הארקות והגנות, כבלים מאריכים, מפסקים ומפסקי חירום. הסיבות הנוספות לתקלות פוטנציאליות הינן אי ציות להנחיות התחזוקה, שימוש קלוקל (או היעדר שימוש) בציוד מגן או שימוש בכלים לא מותאמים לסוג המתקן. תקלות רבות מתרחשות כאשר הפועל עובד בגובה, במרחב צפוף ולא נגיש או בשטח החשוף לזרם חשמלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים