החלפת לוחות חשמל

כיצד לשדרג מערכת החשמל באופן יעיל ובטיחותי 

לוח חשמל, המרכז בתוכו מפסקים להגנה מפני עומס יתר וקצר, הוא המנגנון המרכזי האחראי על הפצת החשמל מספק הכוח הראשי למעגלים שונים בתוך הנכס. החלפת לוח חשמל נעשית בכל מקרה של תפקוד לקוי, התיישנות או תקלה בתוך ממשק והיא הכרחית לשמירה על מערך חשמל אמין ובטיחותי, המספק את כל הצרכים האנרגטיים של המשק.

תקלות בלוח החשמל נגרמות לרוב בשל ההתיישנות של הטכנולוגיה, שאינה עומדת בתקנות החשמל  ולא מאפשרת הפעלה תקינה של כל היישומים החשמליים של הנכס. לוחות חשמל ישנים עלולים לגרום לעומס וניתוקים ומהווים סיכון בטיחותי עם פוטנציאל התחשמלות ושריפות. על כך, אם הבחנתם בסימן כלשהו שמעיד על תפקוד לא תקין של המערך החשמלי, יש להחליף את לוח החשמל באופן מידי.

החלפת לוח חשמל

סימנים לליקויים בלוח החשמל המצריכים החלפה

ראשית כל, נציין כי יש להחליף כל לוח החשמל שאינו עומד בתקן מעודכן של חברת החשמל, גם אם הוא עדיין תקין. בכל המקרים האחרים, ההחלפה נעשית בהתאם לצורך, בהתאם להופעת סימנים הבאים:

  • ניתוקים תקפים: אם המפסקים מתנתקים מהחשמל לעיתים קרובות ייתכן כי זה מעיד על אי יכולת של לוח החשמל להתמודד עם העומס בשל התקלה בציוד או משום שהמפרט הטכני מיושן ואינו עומד בצרכים האנרגטיים של המשק. מעבר לתפקוד ירוד ולא יעיל, לוחות חשמל עם רכיבים מיושנים אינם מותאמים לדרישות הספק ולתנאי הבטיחות המודרניים.
  • קורוזיה או חלודה: סימנים גלויים של קורוזיה או חלודה על ארון החשמל מהווים אינדיקציה ברורה לחדירת הלחות, שעלולה לפגוע בבטיחות ובביצועים של הלוח.
  • עליה בדרישות אספקת החשמל: אם קיימת עליה ניכרת בצרכים אנרגטיים של המשק, כמו במקרים של הוספת מערכות ומכשירים אלקטרוניים מרובים, יש להחליף או לשדרג את הקיבולת של הלוח כדי להפעיל בבטחה את המכשור ללא יצירת עומסים שגורמים להפסקות חשמל. 

הדרישות המקצועיות בהחלפת לוח חשמל

ראשית כל, יש לזכור כי החלפת לוח חשמל מתבצעת על ידי חשמלאי מוסמך בלבד. תהליך ההחלפה הינו מורכב המצריך ידע מקצועי במערכות חשמל. כל טעות בתהליך עלולה להוביל לתקלות וסכנות בטיחותיות חמורות.

בעל מקצוע מוסמך להחליף ארונות חשמל מתמחה בכל המורכבויות של הממשק, ממבנה החיווט, ועד לפרוטוקולי בטיחות . החלפת הלוח מצריכה ציוד מקצועי לניתוק הבטיחותי של הפאנל הישן והתקנה של הממשק החדש. תהליך ההחלפה מסתיים רק לאחר שהטכנאי בדק את הממשק החדש ווידא כי כל החיבורים מאובטחים ומתפקדים כראוי.
חשמלאי מוסמך, המתמצא בהתקנת לוחות חשמל, משתמש בדגמים איכותיים, מתקדמים ובעלי תקן בינלאומי. הבחירה בסוג ודגם של  הלוח נעשית בהתאם דרישות אנרגטיות ספציפיות של המשק. 

לוחות חשמל לבתי כנסת

כללי הבטיחות בתהליך ההחלפה של הלוח

הקפדה על כללי הבטיחות בתהליך החלפת הלוח היא בעלות חשיבות עליונה למניעת פגיעה ברכוש ובאדם. על כך, לפני התחלת העבודה, יש לנתק את ספק הכוח הראשי כדי למנוע את הסיכון להתחשמלות. יש לוודא שהטיפול במערך החשמלי נעשה על ידי בעל מקצוע מיומן ומנוסה, באמצעות ציוד חדש ואיכותי ועל פי כל התקנות הרלוונטיות. יש לוודא כי הארון החדש יציב ומוצמד היטב אל הקיר. מומלץ לסמן כל מפסק לזיהוי המעגל שאליו הוא מחובר, לצרכי התחזוקה והטיפול המהיר במקרי חרום.

שלבים בתהליך החלפת לוח חשמל

תהליך סטנדרטי של החלפת לוח חשמל מתבצע בהתאם שלבים הבאים: 

  • הערכה ותכנון: כהכנה להחלפת הלוח, יש להעריך את מצבו, גילו והקיבולת של הדגם הנוכחי. יש לאבחן כל סימן של בלאי ולמצוא את המקורות של בעיות בתפקוד. יש לזהות ולפרט את הסיכונים הבטיחותיים הפוטנציאליים של הלוח.
  • בבחירת הלוח החדש, יש להעריך את דרישות הספק העכשוויות והעתידיות, תוך התייחסות להרחבות או שדרוגים פוטנציאליים. כמו כן, יש לוודא כי הרכבים והחיווט של הלוח החדש עומדים בכל תקנות הבטיחות הרלוונטיות.
  • תהליך ההתקנה נעשה על פי תוכנית מפורטת המכילה את השלבים הלוגיסטיים, מסגרת הזמן והתקציב וכל ההיתרים והאישורים הדרושים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים