לוחות חשמל ביתיים

ארון החשמל הביתי מסדיר את ההזנה למגוון מוצרי החשמל הביתיים ותכנון נכון של רכיביו ומיקומו יספקו נוחות תפעולית ובטיחות מירבית.

לוח פיקוד ובקרה הביתי אחראי על ניתוב הזינה החשמלית לסוגים שונים של מוצרים חשמליים – חלקם צרכני אנרגיה כבדים – המפוזרים בין מספר חדרים ולעתים בין קומות שונות. הוא מספק אנרגיה ישירות למכשירים עצמם, לגופי תאורה, למערכות מיזוג וגם בעקיפין למוצרים המחוברים לשקעים. לוחות חשמל מתקדמים עשויים להתחבר למערכת טכנולוגית של בית חכם, שמאפשרת אוטומציה ואף שליטה מרחוק, ולשם כך יידרשו לכלול מפסקים ייעודיים ותוספת של אמצעי תקשורת לטובת תפעול מרחוק.

ארון חשמל ביתי

מאפייני לוח חשמל ביתי

לוח הבקרה מכיל מערכת מסועפת של חיווט חשמלי. רכיביו הבסיסיים הם המפסק הראשי, השולט על כלל אספקת החשמל למבנה המגורים, פסי צבירה ומהדקים השולטים בהזנת החשמל באופן נקודתי יותר, נתיכים שקוטעים את האספקה עם זיהוי עומסי יתר חשמליים או קצרים וממסר פחת שמטרתו למנוע דליפת חשמל. במקרים רבים יוטמע בארון מגן ברקים להתמגנות מפני נחשולי מתח, בנוסף למונה חשמל המשמש למעקב אחר הצריכה הביתית ולטיימרים ושעוני שבת עבור הפעלה מתוזמנת מראש. ניתן לשלב גם תרמוסטטים עבור מערכות חימום ואף מנגנוני ניטור לצורך התייעלות אנרגטית וחיסכון בחשמל.

יש לתכנן בחכמה את חלוקת המפסקים בתוך הארון, כך שיהיה מיתוג נפרד למכשירים הנוטים לצרוך הרבה אנרגיה כמו מזגנים, מכונות כביסה ודודי חשמל. ככל שעולה צריכת החשמל הביתית או עם הטמעתן של מערכות חדשות ואף רכישתם של מוצרי חשמל חדשים, יש לשקול שדרוג של הלוח כדי שיעמוד בעומסים הגוברים. קיימת אפשרות לפיצול ארון החשמל בבית הרב-קומתי והצבת לוח בקרה בכל מפלס, במטרה לאפשר תפעול נוח יותר, לזרז את איתור התקלות ואף להגביר את בטיחות הצרכנים, כך שבמקרה של התחשמלות יתאפשר לגשת במהירות המרבית לארון הסמוך ולהוריד את המפסק הראשי של המפלס.

בעבר היה נהוג להתקין את לוח החשמל מחוץ לבית, אלא בעקבות תופעה של גניבות ומעשי קונדס, המיקום הרווח כיום הוא בכניסה לבית. בכל מקרה, לא ניתן להציב את הארון בחדרי שירותים ומקלחת או במרפסות. תוכלו לבחור אם למקם את לוח הבקרה מעל הטיח או מתחתיו, בהתאם למסגרת התקציבית של המשפחה ולדגש שניתן על המראה האסתטי. דלת הארון יכולה להיות שקופה או אטומה ותגיע בדרך כלל בגווני לבן.

לוח חשמל ביתי

שימוש בטיחותי בארון החשמל בסביבה הביתית

איכות הפעילות של לוח החשמל ורמת הבטיחות שהוא מספק נדרשות לעמוד בתקנים רשמיים, לרבות החובה החלה על החומרים המרכיבים אותו להיות עמידים באש כדי לשמור על שלומם של דיירי הבית. כהשלמה לכך, כדאי – ולפעמים חל אף חיוב חוקי – להטמיע בארון מנגנוני גילוי אש ועשן וגם מערכות לכיבוי שריפות.

הקפידו לבדוק את ארון החשמל הביתי באופן שגרתי ולחפש אחר סימנים לקורוזיה, לנזקים מכניים או לבלאי טבעי, תוך שימת לב לריחות משונים ולרכיבים שרופים או חרוכים. מלבד זאת, הזמינו איש מקצוע לביצוע בדיקות תקופתיות. במידת הצורך, היו נכונים להחליף רכיבים ואף את כלל הלוח כדי להבטיח המשך פעילות תקינה ובטוחה. יש להדגיש כי כל התקנה, חידוש או שדרוג של לוח חשמל מוכרחים להתבצע בידי חשמלאי מוסמך בלבד.

חשוב להציב את הארון בסביבה מאווררת ולאפשר גישה נוחה אליו, הן למטרת טיפול בתקלות והן לייצור נגישות מיידית במקרי חירום, כך שאין לחסום אותו באמצעות רהיטים שונים. שימו לב למגבלת הגובה התקנית של הלוח הביתי, שאחת ממטרותיה היא למנוע מילדים קטנים את האפשרות להתעסק ברכיבים חשמליים. מעבר לכך, הקפידו על ניקיון ארון החשמל ובמיוחד סלקו ממנו פריטים שעשויים להתלקח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים