לוחות חשמל לבתי כנסת

התקנה של לוח חשמל בבית כנסת, מיקומו, הכנת תשתית חשמל ותחזוקה של לוחות חשמל בבתי כנסת.

לוח חשמל הוא מערכת שתפקידה להעביר את האנרגיה החשמלית באופן בטוח ויעיל ממקור ההזנה שלה (חברת החשמל) אל הצרכנים ומבצע חלוקה לכל מערכות החשמל של הצרכן באופן מבוקר וסדיר. המושג צרכנים מתייחס לכל צרכן חשמל והוא מכליל בתוכו מגוון רחב של  צרכנים בעלי צרכים שונים. צרכן של לוח חשמל יכול להיות לוח חשמל לבית, מוסד ציבורי כמו בית כנסת, מערכת חשמל תעשייתית, עיר או אף מדינה.

לוח חשמל סטנדרטי כולל מפסק ראשי, מהדקים, פסי צבירה ומערכת הגנה שמונעת תקלות ודואגת להגנה מפני התחשמלות או קצר חשמלי. כל הרכיבים הללו מוצמדים אל לוח החשמל באופן קבוע. בכל לוח חשמל סטנדרטי נמצא גם מפסק אוטומטי להגנה מפני קצר חשמלי, התחשמלות ועומס יתר. תפקידו לנתק מיד את זרם החשמל כאשר הוא מזהה סכנה.

לוחות חשמל לבתי כנסת

מיקום לוח החשמל בבית הכנסת

כיום החוק מחייב שארון החשמל ימוקם בתוך המבנה, על יד הדלת ובמקום נגיש, בתוך ארון בטיחותי המספק הגנה מפני אש. עם זאת, במבני בתי כנסת  ישנים ייתכן וארון לוח חשמל ממוקם מחוץ למבנה בית הכנסת.

התקנת לוח חשמל בבית כנסת

על פי תקנות חוק החשמל, התקנת לוח חשמל או ביצוע בו של שינויים תתבצע תמיד אך ורק על ידי חשמלאי מוסמך. בטרם התקנת לוח החשמל, יסייר החשמלאי במבנה בית הכנסת, יבחן את תשתיות החשמל הקיימות ויתכנן בהתאם את התקנת הלוח. חשוב לבצע תכנון נכון של מערכת החשמל במבנה בית הכנסת על מנת  למנוע מצבים עתידיים של עומס יתר. על כן מעגלי הכוח במבנה יחושבו בהתאם לצריכה הצפויה כאשר מכשירים שצורכים חשמל רב (כגון המזגן) יקבלו נתיכים נפרדים.

מעבר לכך, תכנון המקצועי של מערכת החשמל אשר עונה על כל דרישות התקנים הוא הכרחי על מנת להבטיח שבית הכנסת, המארח בשבתות וחגים עשרות אנשים יהיה מקום בטיחותי שיראה רק שמחות ולא יהפוך חלילה לזירה של אסון. החשמל טומן בחובו סכנות רבות המסתתרות בכל פינה, לרוב במצבים תמימים והכי בלתי צפויים – קירבה של מקורות חשמל למים או אזורים בעלי פוטנציאל התלקחות, התקנה לא נכונה של לוח החשמל או העמסת יתר על לוח חשמל בודד, עלולים לגרום לשריפה של לוח החשמל, מה שעלול לגרום לשרפה בבית הכנסת.

לוח חשמל לבית כנסת

תחזוקה נאותה של מתקני החשמל בבית הכנסת וביצוע בדיקות תקופתיות מהווים אמצעי בטיחות חשוב ביותר, במיוחד כאשר מדובר במבנה ישן עם מתקני חשמל שהותקנו לפני זמן רב. מקרים רבים של התחשמלות או שריפות שמקורן בתקלות חשמל שהתרחשו בשנים האחרונות במתקני חשמל ישנים, נגרמו בין היתר כתוצאה מהתחזוקה הלקויה שלהם. בתי הכנסת לרוב מכילים פריטים רבים אשר עלולים להתלקח במהירות – ספרים וכתבי קודש, רהיטי עץ ואביזרי עיצוב דליקים. ביצוע בדיקות תקופתיות סדירות מסייע בגילוי מוקדם של הליקויים ותיקונם, דבר אשר עשוי למנוע נזקים בנפש וברכוש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים