לוחות חשמל עבור מפוחים לשחרור עשן

שחרור העשן הינו החלק החיוני משלל פעולות של מערכות לכיבוי האש בזמן אירוע השריפה. מפוח שחרור העשן מופעל במצבי החירום כדי להוציא מחלל המבנה הבוער גזים וחלקיקים רעילים הנפלטים בעת השריפה ולהכניס אל החלל אוויר נקי. באמצעות המפוח, חומרי הבעירה נשאבים מאוויר החלל ומשתחררים מחוץ למבנה. הפעלת משאבת עשן נדרשת על מנת ליצור אזורים נקיים מחומרי הבעירה המזיקים, במטרה לאפשר דרכי המילוט לבני האדם הנמצאים בתוך המבנה ודרכי הכניסה לכוחות ההצלה ולמכשור הכבד לכיבוי האש.

לוח חשמל למשאבות חירום

כיצד פועלים מפוחים לשחרור העשן?

במקרי חירום, פעולת השאיבה ושחרור העשן מחוץ לאזור השריפה והכנסת אוויר צח באמצעות מפוחי העשן עלולה להימשך זמן רב, עד לשעתיים, לעיתים בחום גבוה במיוחד (עד 250 מעלות). אולם, מפוחים לשחרור העשן נמצאים בשימוש לא רק במצבי החירום. בזמני השגרה מערכות שאיבה אלו מבצעות פעולת איזון אקלים בחללים תעשייתיים, באמצעות יניקת אוויר חם והכנסת אוויר קר.

המבנה של המפוח לשחרור העשן כולל כנפיים שמותקנות על הציר המרכזי. תהליך שאיבה או שחרור האוויר מתבצע באמצעות סיבובים מהירים של הכנפיים. מפוחי עשן מיוצרים בעוצמות וגדלים שונים, בהתאם לדרישות המבנה בו יותקנו.

המאפיינים המרכזיים של לוחות החשמל והבקרה עבור מפוחים לשחרור העשן

על מנת להבטיח פעולה אפקטיבית, רציפה ובטיחותית של מפוחים לשחרור העשן המאולץ, יש לוודא כי בניית לוחות החשמל שמפעילים אותם עומדים בכל הדרישות המחמירות, הן מבחינת הזנת החשמל והן מבחינת בטיחות הפעולה. כך, בעת ההתקנה, יש לוודא שלוחות החשמל עומדים בכל תקני ה-1001 ויוצרו על ידי יצרן מורשה, במפעל בעל תו תקן רשמי לסוג הלוח הספציפי. כמו כן, יש לבדוק כי בנוסף לתנאי חובה של עמידות לחום גבוה, הלוח עמיד גם בפני המים והלחות.

לוחות חשמל ובקרה למפוחי עשן הינם לוחות חשמל תלת פאזיים, אשר מיועדים להפעלת מכשירים עם צריכת חשמל גבוהה במיוחד וזאת על מנת לספק מקסימום תפוקה בזמן השריפה.

הלוחות מקושרים למערכות לגילוי האש ומקבלים מהן התראה כאשר העשן משתחרר במבנה. כאמור, ניתן להשתמש במפוחים לשחרור העשן גם בזמן השגרה ובמקרים אלה הלוחות מחוברים למערכות האקלים והאוורור. לוחות החשמל שמפעילים מפוחים לשחרור עשן בזמן השריפה מותקנים לעיתים יחד עם לוחות החשמל הנדרשים להזרמת החשמל למדפי האש.

תכנון לוחות חשמל למשאבת עשן

לוח חשמל למפוחים לשחרור העשן כולל פאנל שליטה עבור כבאים בזמן כיבוי השריפה – לוח הפעלה ובקרה המכיל מנגנון לקבלת הנתונים ממערכות פינוי העשן כמו מצב המפוח בזמן אמת. הפאנל מאפשר להחליף מצב המפוח – ממצב אוטומטי למצב ידני או למצב כיבוי המכשיר. כמו כן, בפאנל ממוקמת נורת התקלה ולחצן חירום לפתיחה או סגירת החלונות בהתאם לצורך.

פאנל כבאים מנהל גם את פעולת הגנרטור לגיבוי מערכת החשמל. הגנרטור מתחיל לפעול באופן אוטומטי במקרה של הפסקת החשמל ומספק חשמל למשך שעתיים להפעלת מערכות לפינוי העשן ולכיבוי השריפה. שימוש בגנרטור מצריך התקנת מנגנון בקר החלפה, הנדרש כדי להעביר את  הגנרטור למצב הפעלה או כיבוי באופן עצמאי.

כמו כן, לוחות חשמל למערכות פינוי העשן מאובזרים במנגנון ווסת המהירות, אשר נדרש להפעלת מפוחי עשן הן במקרי חירום (אירועי השריפה) והן במצב שגרה (וויסות האקלים). מנגנון הווסת מאפשר מניעת עומס יתר בהפעלת המנוע ומפקח על הזרימה הרציפה והמדודה של החשמל בעת הפעולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים