לוח חשמל חסין אש

שריפה היא אחת מהמפגעים הנפוצים שנוצרים כתוצאה מליקויים במתקני חשמל, והיא מהווה איום משמעותי לרכוש ולסביבה.

לוחות חשמליים עמידים בפני אש המיועדים להגנה על רכיבים חשמליים בסביבה בעלת פוטנציאל נפיץ בתנאים שלא מאפשרים יצירת איטום הרמטי. בניגוד ללוחות סטנדרטיים, הפגיעים לחום, לוחות חסיני אש תוכננו במיוחד כדי לספק מחסום אמין מפני להבות, עשן וחום. במילים אחרות, לוח חשמל חסין אש מסוגל לעמוד בטמפרטורות קיצוניות כדי למנוע התפשטות האש בתוך מערכות חשמל. פיתוח לוחות חשמל חסיני אש התגלה כפתרון פורץ דרך במאמץ למניעת שריפות. 

לוח חשמל חסין אש

כיצד פועלים לוחות חשמל חסיני אש למניעת שריפה?

רוב מערכות חשמל תעשייתיות אינן מוגנות מפני סכנות האש. כאשר מערכות אלה ממוקמות בתוך מתחמים לא אטומים, הן עלולות לשאוב אוויר אטמוספרי במהלך הקירור ולהוביל לתנודות טמפרטורה ולחדירת חלקיקים מהאוויר. מצב זה מהווה סיכון משמעותי לפיצוץ כאשר מערכות חשמל פועלות בסביבת עבודה המכילה חומרים דליקים. 

בין ההתקנים החשמליים הרגישים ביותר לסכנות נמנים מנועים בעלי פיר ההנעה המצריך מרווח או  גופי תאורה, כגון מנורות, נורות או נורות LED, שעוברים שינויים משמעותיים בטמפרטורה בין מצבי הדלקה וכיבוי. לוחות חסיני אש ולהבה מבטיחים שציוד חשמלי חיוני יפעל באופן תקין תוך  שמירה על תקנות הבטיחות.

לוחות חשמל חסיני אש בנויים בדרך כלל מפלדה וחומרי בידוד וציפוי מעכבי אש המונעים התפשטות החום באוויר. בנוסף, הם אטומים באופן מלא ולא ניתנים לחדירת אדים ועשן במקרה של דליפה.

הליבה של לוח חשמל חסין אש אינה רק מוגנת בפני השפעה של האש אלא גם מונעת התפשטות של גזים נפיצים או חומרים דליקים מלכתחילה. כמו כן, לוחות אלו מסוגלים למנוע מתערובות כימיות דליקות לחרוג מגבולות ההתקן ולפגוע במכשור נוסף. ניתן להגיד שלוח חשמל חסין אש פועל בתור כלי לחץ, אשר לוכד להבות כדי למנוע מהן להפוך לשריפה שלא ניתנת לשליטה.

לוחות חשמל חסיני אש

עקרונות עיצוב של לוחות חשמל חסיני אש

הדגמים של לוחות חשמל חסיני אש מגיעים במגוון רב של עיצובים, מידות ותכונות אופרטיביות, בהתאם למטרות שימוש ויישומים ספציפיים. יחד עם זאת, כל הדגמים מתבססים על מספר עקרונות זהים, ביניהם:

  • מבנה חזק ועמיד בפני חבלות, שבירות, התרסקויות ופגיעות נוספות.
  • התקן חסין האש אינו מאפשר הכנסה של כבלים או מחברים, שימוש בגומי או חומרים שעלולים לפגוע באיטום החיבורים.
  • מתכות מודבקות אחת לשניה ומחוברות על משטחי אוגן חיצוניים בתוך רווחים מוגדרים.
  • חיבורים ואוגנים פונים כלפי חוץ במרחק מינימלי מוגדר מראש בין הצדדים החיצוניים והפנימיים של ההתקן.
  • שימוש בחיבורים עם כיסוי מתכתי.
  • שמירה על אורך ספציפי ומרווח רדיאלי עבור פירים וצירים.

יש לציין כי המפרטים של מאפיינים אלה משתנים מדגם לדגם, בהתאם לדרישות היישום.

בדיקות בטיחות של לוחות חשמל חסיני אש

על מנת לוודא כי הלוח תקין ובטיחותי, יש לבצע בדיקות מתקני חשמל על בסיס קבוע. הבדיקות הנדרשות כדי לקבוע את הלחץ המרבי כתוצאה מפיצוץ גז בתוך ההתקן וחשיפתו ללחץ מעט גבוה יותר כדי להעריך את רמות ההגנה. בדיקות דומות מעריכות האם פיצוץ בתוך ההתקן יכול להצית אטמוספרה דליקה ולהפיץ אש למערכות חיצוניות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים