לוחות חשמל למוסדות חינוך

מערכת החשמל במוסדות חינוך מהווה חלק בלתי נפרד מהתשתיות של המוסד החינוכי.

לוחות חשמל הינם בין המרכיבים החשובים בתשתית של כל מוסד חינוכי. הם המרכז שאחראי על הפצה וחלוקת חשמל בכל המתחם, ומבטיחים אספקת חשמל יציבה ובטיחותית. בכל מוסד חינוכי, בין אם הוא מיועד לילדים ובין אם מהווה מסגרת אקדמית למבוגרים, הפעילות הסדורה של לוחות חשמל חיונית הן לקיום הלימודים והן לשמירה על בטיחות של התלמידים והצוות.

לוח חשמל למוסד חינוך

מהו לוח חשמל 

לוח חשמל, המכונה גם לוח חלוקה ממוקם בתוך מארז (ארון חשמל) שמכיל מפסקי זרם חשמלי, פסי צבירה, מתגים ורכיבים נוספים המווסתים את זרימת החשמל. ההרכב הפנימי של הלוח עשוי להשתנות בהתאם לדרישות הספציפיות. הלוח מחובר לרשת החשמל המרכזית ומחלק חשמל למערכות ומעגלים שונים בתוך המתחם. הארון של לוח חשמל טיפוסי בנוי באמצעות חומרים עמידים וחסינים בפני אש כמו פיברגלס, פוליקרבונט או פוליאסטר.

מיקום לוח חשמל במוסד חינוכי 

לוחות חשמל ממוקמים בדרך כלל במרחבים ייעודיים, אשר עומדים בתקנות הבטיחות ובתנאי הנגישות, הבטיחות וקלות תחזוקה. מוסדות חינוך רבים מאובזרים בחדר חשמל ייעודי או חדר ציוד חשמלי בו נמצא לוח החשמל הראשי. חדר זה נגיש בדרך כלל לכוח אדם מורשה בלבד ומיועד לאחסון של הציוד והפנלים החשמליים הנדרשים למערכת חלוקת החשמל של המוסד.

במקרים מסוימים, לוחות חשמל עשויים להיות ממוקמים בחדרי שירות או בחדרים מכניים שבהם נמצאות מערכות חיוניות אחרות, כגון ציוד HVAC או אינסטלציה. חדרים אלה מאובטחים בדרך כלל ומספקים מקום ואוורור נאותים לשמירה על תקינות של לוחות חשמל. ארונות חשמל יכולים להיות מותקנים בכל קומה או בבניינים נפרדים בתוך הקמפוס.

מי אחראי על תחזוקה וטיפול בלוחות החשמל במוסדות החינוך?

אחריות לתפעול לוחות חשמל במוסדות חינוך נופלת בדרך כלל תחת סמכותם של גורמים מרובים המעורבים בתחזוקה של המתקן, ביניהם אב הבית שאחראי על הטיפול הכולל של כל המתקנים במוסד, לרבות מערכות החשמל, צוות תחזוקה שמוסמך לבצע בדיקות חשמל תקופתיות, במקרה של גילוי תקלות לתאם ביקור של ספקי שירות וקציני ביטחון הנדרשים לטיפול בלוחות חשמל במקרי חירום, במסגרת ניהול משברים, כגון שריפה, רעידת אדמה וכדומה.  

לוחות חשמל במוסדות חינוך

תחזוקה של לוחות חשמל 

כדי להבטיח את הפעילות התקינה של לוחות חשמל, על צוות האחראי לדאוג לביצוע פעולות התחזוקה. באמצעות תחזוקה שוטפת ניתן לזהות בעיות פוטנציאליות, למנוע סכנות ולהאריך את תוחלת החיים של הציוד. בעוד שחלק משימות התחזוקה יכולות להתבצע על ידי צוות התחזוקה של המוסד, חשוב להעסיק את שירותיו של חשמלאי מוסמך לצורך טיפולי תחזוקה ותיקונים מורכבים. יש לנטרל את הלוח על ידי כיבוי מתג הניתוק הראשי תוך הקפדה על נהלי בטיחות בעת ביצוע תחזוקה של לוחות חשמל.

הבדיקות השוטפות נעשות לצורך גילוי חיבורים רופפים, סימני בלאי וקורוזיה. זכרו כי חיבורים רופפים עלולים להוביל להתחממות יתר ותקלות חמורות בציוד. תדירות הבדיקות עשויה להשתנות בהתאם לגורמים כגון גיל הלוח, השימוש והדרישות הספציפיות של התקנות המקומיות. 

יש לשמור  על לוח החשמל נקי וללא אבק, לכלוך או פסולת. כדי להסיר חלקיקים שהצטברו על הלוח, ניתן להשתמש באוויר דחוס או במברשת רכה, ללא מים או חומרי ניקוי נוזליים, מכוון שרטיבות עלולה לגרום נזק לרכיבים חשמליים. בנוסף, כדי למנוע התחממות היתר, יש לוודא כי הלוח מאוורר היטב. 

חשוב לוודא כי כל מפסקי החשמל, המתגים וחיווט בתוך לוח החשמל מסומנים בבירור, כדי שיהיה ניתן לזהות מעגלים במהלך תחזוקה שוטפת ולנטרל רכיבים תקולים במצבי החירום. 

ככלל, על מוסדות החינוך לפתח תכניות תגובה לשעת חירום הכוללות פרוטוקולים לטיפול במצבים מיוחדים, שימוש בתוכנה למצב חירום, הגדרת אנשי צוות ותפקידים למקרה חירום הכוללים פעילות חשמלית. התכנית תכלול מספר צעדים, ביניהם הדרכה של צוותים ותלמידים בנוגע לנהלי בטיחות בסיסיים והצטיידות בגנרטורים למקרים בהם פעילות החשמל המרכזית הופסקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים