מתקני חשמל בבריכה

מבלי שאנו שמים לב, אין הרבה מתקנים שמופעלים בחשמל סביב בריכות ציבוריות. הסיבה ברורה לכולנו – חשמל בסביבה של מים מהווה סכנה גדולה להתחשמלות וכאשר מדובר בבריכה ציבורית הסכנה גדולה אף יותר. אך לא לכולם ידוע כי שישנן תקנות מסודרות וברורות לגבי כיצד ובאיזו מתכונת יש להשתמש בחשמל סביב אזור של בריכה. אז בין אם זו בריכת נוי, בריכה טיפולית או בריכה ציבורית, ישנן הנחיות ותקנות המורות כיצד להתקין ולהשתמש בחשמל בסביבתן עם קבלת אישורי תקינות מתקנים חשמליים והנחיות אלו מבדילות בין אזורים שונים הפזורים בבריכה ובסביבתה.

בדיקת מתקני חשמל בבריכה

הגדרת אזורי הבריכה

ההגדרות מחלקות את הבריכה ל – 3 אזורים שונים:

  • האזור הראשון הוא בעצם כל תוכן הבריכה עד לפני השטח שלה והוא נקרא אזור 0. הוא בעצם האזור הרטוב לא משנה מה (אלא אם כן מרוקנים את הבריכה).
  • האזור שני הוא האזור שנמצא ברצועה של עד 2 מטרים מחוץ לבריכה והוא כולל גם את כל מה שמתנשא לגובה של עד 2.5 מטרים בחלל האוויר – זהו אזור 1. אזור זה הוא החלק המכיל אנשים  ולכן הוא גם מכיל את כל מתקני הבריכה החיצוניים למים, כגון; מגלשות, מקפצות, סולמות, מזרקות ומתקנים דומים.
  • האזור האחרון נקרא אזור 2 – אזור זה מתפרש על שאר החלל שהוא מעבר ל – 2 מטרים משפת הבריכה ועד למרחק של מטר וחצי. הוא בעצם האזור המרוחק ביותר משפת הבריכה.

חלוקה זו לאזורים חשובה כיוון שהיא מאפשרת לתקנות לעשות הפרדה בין כמה מצבים: מצב בו ישנם מתקנים חשמליים באזור רטוב לחלוטין (אזור 0) ומצב בו המתקנים בסכנה לרטיבות אך לא טובלים במים (אזור 1-2) כאשר אזור 1 ברמת סיכון גבוהה יותר מאזור 2.

מתקני חשמל בבריכות

מתקני חשמל באזורים 0 – 1

באזור אפס (זאת אומרת פנים הבריכה) לא מותקנים הרבה אביזרי חשמל. אחד המתקנים החשמליים הנפוצים יותר שכן ניתן לראות בבריכה הן מנורות המאירות בתוכה והן דורשות התקנה של לוחות חשמל עבורן. וגם לאלה נהלים ברורים. בין אם מדובר במנורות המותקנות ממש במגע עם המים ובין אם מדובר בכאלו המותקנות מאחורי חוצץ אטום ויש גישה אליהם רק דך מנהרה המחוברת לבריכה, מתח החשמל שלהם צריך להיות מה שחברת החשמל מגדירה כמתח בטיחות נמוך מאוד – כמובן, על מנת למנוע התחשמלות. בנוסף לכך, האיטום של המנורות או של השכבה החוצצת מול הבריכות צריך להיות איטום חזק במיוחד.

מתקני חשמל באזור 1 מעט יותר נפוצים ומגוונים. אך עדיין חלות עליהם התקנות של אזור 0, בגלל קרבתם למים והעובדה שהם עלולים להיות חשופים למים באופן תדיר. עבורן יש לערוך בדיקת מתקני חשמל בתדירות גבוהה יותר.

מתקני חשמל באזור 2

מתקני חשמל באזור 2 צריכים להיות במתח בטיחות נמוך מאוד ובאזור זה צריכים להיות מותקנים מפסקי בטיחות מיוחדים. התקנות באזור 2 לוקחות בחשבון כי יש סכנה לרטיבות והתחשמלות במקום, אך זו כנראה מעט פחות ממשית מאזורים 0 ו – 1 ועל כן התקנות מחייבות פחות איטום ויותר מפסקי בטיחות וחירום שונים.

האם מותר למכור אוכל או שתיה באזור הבריכה?

אם פעם היו באופנה כל מני ברים ודוכנים על המים, היום התופעה הולכת ומתמעטת וזה כתוצאה מהתקנות המחמירות שקובעות כי אסור למכור אוכל או שתיה באזורים 0 ו – 1. עם זאת, באזור 2 מותר לקיים דוכן מזון או משקאות כל עוד מוודאים כי קיים מרחק של יותר מ – 2 מטרים בין הקהל שקונה את המוצרים לבין המכונות החשמליות במקום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים