פיקוח עבודות חשמל

בחוק החשמל מוגדרים תקנים ונהלים לגבי תפקידים שונים בתחום החשמל כמו גם סוגים שונים של עבודות, מצבים ומצבי בטיחות בתחום זה. אך, אחד הדברים שלא מוגדרים בחוק החשמל הוא "התפקיד האמון על פיקוח עבודות חשמל" ועדיין, חברות וארגונים רבים מעסיקים אנשי מקצוע לתפקיד הזה בדיוק. מה תפקידו של מפקח עבודות החשמל? מהם סמכויותיו? למה הוא מועיל?

תפקידו של מפקח חשמל

תפקידו של מפקח החשמל

כאמור, עבודת פיקוח החשמל לא מעוגנת בחוק ולכן לא ממש מובן מה נכלל בהגדרת התפקיד. בעקבות כך ההגדרה של תפקיד מפקח חשמל משתנה וזורמת לפי צורכי הארגון והמעסיק, אך כעיקרון, כפי שמשתמע הוא נועד על מנת לספק פיקוח ובקרה ואכיפת תקנות וחוקים בעת ביצוע עבודות חשמל.

לרוב יהיה צורך במפקח עבודות חשמל בעבודות בינוניות ומעלה ולא בעבודות פרטיות קטנות, בעקבות כך המשרה נמצאת ברובה בארגונים וחברות בגדלים שונים. כך יוצא שארגונים רבים שואפים להציב איש מקצוע באתר העבודה על מנת שיהווה עין ביקורתית (ולא יהיה חלק ביצועי מהעבודה) ויוכל לאכוף את נהלי הבטיחות בחוק ובתקנות החברה, שלא לדבר על חוק החשמל.

הסמכויות של בעל התפקיד

כאשר אנו מציבים אדם למען פיקוח ושמירה על סטנדרטים ובטיחות, אנו רוצים לוודא כי האדם פועל לפי כמה קווי מחשבה בסיסיים התלויים בצרכים של הארגון. אחד מהם הוא פיקוח אובייקטיבי וצמוד לנהלים; ללא "עיגולי פינה" או טובות לחברים (שעשויות לעלות בדיווח של איש מקצוע שביצע את העבודה בעצמו) וללא בעיות מקצועיות.

קו מחשבה חשוב נוסף הוא דיווח שוטף ומדויק לממונים. חלק ממטרת הפיקוח היא שיקוף המצב למנהלים בצורה פשוטה ומעשית ממנה ניתן בקלות להפיק לקחים ומסקנות. במקרים רבים דיווח לגורמי סמכות דורש העברת העולם המקצועי והמושגים שלו למושגים שניתן להבין גם כאשר אתה לא מתמצא במקצוע כמו הרכבם של לוחות חשמל בכל גודל ותפוקה כלשהם. אלו הם הקווים הראשיים סביבם ניתן לבנות סמכויות ופעולות לאדם בתפקיד הדורש פיקוח.

במסגרת אלו כל ארגון בוחר לתת למפקח החשמל סמכויות לפי רמות שונות, חלק מהמפקחים יהיו רשאים לפטר אנשים או לסגור אתרי עבודה וחלק יישארו בגבולות הדוחות לממונים. לכל אחת מרמות הסמכות חסרונות ויתרונות משלה ולכן יש לחשוב מה הכי מתאים לכל עסק או עבודה באופן ספציפי.

מפקח עבודות חשמל

תועלת התפקיד

תפקיד מפקח החשמל בסופו של דבר מאפשר לשמור על מה שקורה בשטח, בצורה המקצועית ביותר הניתנת, תוך שמירה על אובייקטיביות ומרחק ביטחון.

מקצועיות

זה דיי מובן מאליו שכאשר מפקח נמצא בסביבה אנשי המקצוע ייקחו את עבודתם ברצינות גבוהה יותר וישתדלו לפעול בצורה המקצועית יותר תוך שמירה מוקפדת יותר על הנהלים ועל הבטחת איכות החשמל, במיוחד אם הם יודעים שמעשיהם מדווחים לאחר מכן לגורמים מעליהם. מעבר לזאת, גורם מקצועי שבוחן את העובדים יידע גם לתקן אותם בעת הצורך ואף לקחת פיקוד במקרים של מצבי חירום או פרצות קיצוניות.

דיווח מהימן ומודעות לשטח

לא תמיד קל להבין את הבעיות של העובדים או את המצב בשטח כשיושבים בכיסא המנהל. כאמור, שיקולים לחוד ועבודה בנפרד ולפעמים אפילו האינטראקציה היומיומית דלה בין התפקידים שונים, בעיקר בארגונים גדולים עד בינוניים. מפקח מקצועי לעבודות החשמל יוכל לספק דיווח מהימן ושוטף של המצב בשטח כך שההחלטות בהנהלה יוכלו להיות מבוססות על המידע העדכני והמדויק ביותר שניתן. המסקנות שעולות מדוחות המפקח יוכלו להיות מיושמות לפי תקופות זמן קובעות מה שמבטיח את הצמיחה של הארגון והמודעות של העובדים והמנהלים בו לעבודה, למטרותיה ולחשיבותה בכל עת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים