בדיקות חשמל תקופתיות

החשיבות של בדיקות חשמל תקופתיות: הבטחת תנאי הבטיחות והיעילות.

מערכות חשמל הן חלק בלתי נפרד מחיינו, הן נדרשות לתפעול של בתים, מקומות העבודה, ייצור ופיתוח מוצרים וטכנולוגיות שאנו זקוקים להם כדי לנהל את חיינו. עם זאת, כמו בכל מערכת מורכבת, מתקנים חשמליים נתונים לתקלות פוטנציאליות. בדיקות חשמל תקופתיות ממלאות תפקיד חיוני בתחזוקה שגרתית של מערכות החשמל, וזאת כדי לשמור על בטיחותן ותקינותן לאורך הזמן. 

בדיקות חשמל תקופתיות

אלו תקלות ניתן לגלות באמצעות בדיקות חשמל תקופתיות?

תקלות חשמל עלולות להוביל לתוצאות הרסניות, לרבות התחשמלות ושריפות. בדיקות חשמל תקופתיות עוזרות לזהות סכנות פוטנציאליות ולמנוע תאונות שעלולות להסתיים בנזקים כבדים לרכוש ופגיעה בבריאות או אף בחיי אדם. המטרה של הבדיקות הינה לגלות האם קיימים במערכת מרכיבים פגומים שעלולים לגרום לתקלה, כגון חיווט מפורק, עומס יתר במעגלים, הארקה לא מספקת ובעיות חשמליות אחרות.

התקלות במערכת החשמל מתרחשות עקב מגוון רב של גורמים, לרבות שחיקה, תחזוקה לא תקינה, תנאים סביבתיים או טעויות אנוש בזמן ההתקנה. במהלך בדיקות חשמל תקופתיות החשמלאי מחפש פגמים שעלולים להוביל לתקלות הבאות:

קצרים:

קצר חשמלי מתרחש כאשר מוליכים בעלי מטען חשמלי שונה נוגעים זה בזה, וכתוצאה מכך נוצרת פריקה אלקטרומגנטית. מעבר לנזק פוטנציאלי למוצרי חשמל ואי נוחות, קצרים עלולים לגרום לשריפה. בין הסיבות הנפוצות לתופעה: חיווט פגום, חיבורים רופפים, מתגים לא תקינים או חלקיקים שחדרו למעגלים חשמליים.

עומסי יתר:

אם זרם החשמל חורג מהיכולת של מעגל החשמלי, מתרחש עומס יתר. בדרך כלל זה קורה כאשר התקנים רבים מדי מחוברים למעגל בודד. כך, הסיבה הנפוצה לעומס יתר הינה ההפעלה סימולטנית של מספר רב של מכשירי חשמל עוצמתיים. 

תקלות הארקה:

תקלות בהארקה יכולות להתרחש כאשר הזרם החשמלי נפלט מהמעגל החשמלי דרך חומר מבודד, כך שהמעגל נסגר בדרך עקיפה. הסיבה הנפוצה לבעיות הארקה הינה אי התאמה של מכשיר החשמל לדרישות של המערכת. ניתן לזהות בעיות הארקה במהלך בדיקות חשמל תקופתיות באמצעות מכשירGFCI  אשר בעודו מזהה ליקוי, מנתק את המעגל כדי למנוע נזק.

מעגלים פתוחים ותנודות מתח:

ליקויים אלה הינם בעיות נפוצות במערכת החשמל, וכל אחד מהם עלול לגרום לנזקים בסדרי גודל שונים. מעגל פתוח נוצר במקרה של הפסקה פתאומית של זרם במעגל חשמלי עקב חיווט מפורק, חיבורים רופפים או רכיבים לא תקינים אחרים. תנודת מתח הינן שינויים ברמת המתחם במערכת החשמל, והן מתרחשות בעקבות ליקויים ברשת החשמל, שנאים פגומים או עומס יתר.

בדיקות חשמל תקופתיות

 

תפקידן של בדיקות חשמל תקופתיות באיתור תקלות.

בדיקות חשמל תקופתיות חיוניות לזיהוי והפחתת תקלות חשמל. חשמלאים מוסמכים עורכים בדיקות מקיפות כדי לזהות סיכונים פוטנציאליים בחיווט, חיבורים, התקני הגנה ובידוד. כמו כן, במהלך הבדיקה החשמלאי מאבחן את האיכות של ביצועי המערכת. 

חלק מבדיקות חשמל תקופתיות, כמו למשל בדיקת התנגדות הבידוד או בדיקת עומס יתר, מיועדות לזיהוי ותיקון תקלות פוטנציאליות בשלבים מוקדמים ביותר, לפני שהן "מבשילות" לסכנות בטיחותיות חמורות. אם לא יתוקנו בזמן, תקלות נסתרות אלו עלולות ליצור בעתיד מצבים מסוכנים או להשפיע על היעילות והאמינות של המערכת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים