התייעלות אנרגטית במפעלים

שיטות שונות לייעול צריכת החשמל בסביבה התעשייתית לחיסכון בעלויות תפעוליות ושמירה על איכות הסביבה.

תרבות הצריכה המודרנית מבוססת במידה רבה על הפעילות הרציפה של מפעלים תעשייתיים המפיקים מוצרים מוגמרים או רכיבים חיוניים עבור מגוון ענפים, בהם תעשיית האלקטרוניקה, ענף הטקסטיל, התעשייה הפטרוכימית, ענף הרכב, מוצרי קוסמטיקה פרמצבטיקה ועוד. צריכת החשמל במתקנים תעשייתיים היא בהיקפים נרחבים ביותר ועלותה נמנית בין ההוצאות התפעוליות של המפעל. להלן מספר דרכים לייעול צריכת החשמל בסביבות אלו.

התייעלות אנרגטית במפעל

אתגרי ההתייעלות האנרגטית במתקנים תעשייתיים

כמה מאפיינים בולטים הופכים את המפעל היצרני לצרכן חשמל מורכב. מתקנים אלו מתפרסים לרוב על פני שטח רחב ידיים וכוללים לא מעט מערכות אלקטרוניות לשימושים שונים. בקרת החשמל מתבצעת במקרים רבים באמצעות מנגנון מסועף של לוחות פיקוד ובקרה משניים המוזנים על ידי לוחות ראשיים. נעשה בהם שימוש אינטנסיבי במיכון כבד הצורך כמות גבוהה של חשמל.

הפעילות היצרנית מתקיימת במפעלים במשך שעות רבות ברציפות ולעתים אף מסביב לשעון ולכל אורך השבוע. מלבד מכונות הייצור, רשת החשמל במפעל נדרשת להאיר חלל עבודה גדול, למזג את האוויר ולפעמים גם לסנן אותו כדי למנוע מהעובדים לנשום אוויר מזוהם או כימיקלים מזיקים. במערכות החשמליות בסביבה התעשייתית מוטמעים מנגנוני בטיחות מורכבים לשמירה על ציוד ועל חיי אדם.

דווקא בגלל ייחודו של המפעל כמשק אנרגטי מאסיבי ומורכב, ישנה חשיבות מרובה לנקיטה בצעדי התייעלות אנרגטית בכל הנוגע לפעילות המתבצעת בו. ראשית, צעדים אלו מסוגלים לחסוך במידה ניכרת בהוצאות תפעוליות בגין צריכת חשמל ולתרום לרווחיות של המפעל כגוף עסקי. שנית, שיטות ייעול עשויות להגביר את הפעילות היצרנית ולהגדיל את התפוקה של המכונות ופסי הייצור. שלישית, הפחתת צריכת החשמל משמרת את משאבי הטבע ומונעת פגיעה מיותרת באיכות הסביבה. מעבר לכך, במקרים מסוימים ייתכנו דרישות רגולטוריות המחייבות תהליכי התייעלות.

התייעלות אנרגטית במפעלים

שורת צעדים להתייעלות אנרגטית במפעל

במטרה להגדיל את הנצילות של המערכות התעשייתיות, יש לבחון דרכי פעולה רלוונטיות: רכישת ציוד מתוחכם יותר במקום מיכון מיושן ובזבזני, ציפוי חללים ומכונות בבידוד תרמי איכותי שיפחית את הצורך במאמצי קירור, הארת החלל באמצעות שימוש בנורות חסכוניות כמו לדים, ניצול של חום הנפלט ממכונות ייצור לטובת תהליכים תרמיים שונים וגם רתימת מקורות אנרגיה מתחדשת כמו לוחות סולאריים הניתנים להתקנה על גג המפעל.

תכנון נבון של לוחות חשמל לתעשייה המוצבים ברחבי המפעל משחק תפקיד משמעותי במאמצי הייעול האנרגטי. יש להקדיש תשומת לב לאופן חלוקת החשמל, לשיטת פיצול הלוחות ולהקפדה על חלוקת עומסי חשמל בצורה מיטבית. חשוב לבצע תחזוקה שוטפת של כלל לוחות הפיקוד והבקרה וזאת באמצעות אנשי מקצוע שהוסמכו לכך. בלוחות החשמל עצמם ניתן להטמיע מנגנונים אלקטרוניים שיאפשרו שליטה על אספקת החשמל מרחוק.

כדאי להריץ סקרי אנרגיה תקופתיים כדי לקבל תמונה של צריכת האנרגיה במפעל ובפרט לאתר דליפות בזבזניות ואף מסוכנות. אפשר לשלב מנגנוני ניטור בזמן אמת של צריכת החשמל בחלל ואף חיישנים המכבים מוצרים באופן אוטומטי על פי טיימר או זיהוי חוסר תנועה. כדי לשמור על הטמפרטורה בחדרים בהם הדבר נחוץ, יש לקצר את זמני ההשהיה של דלתות אוטומטיות. נוסף לכל, חשוב להתוות ניהול זמנים נכון של צריכת החשמל כדי לצמצם בצריכה משמעותית בשעות בהן הביקוש גבוה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים