חיבור תלת פאזי

בזמן האחרון, יותר ויותר צרכנים מבקשים להתקין בביתם מפסקים מסוג תלת פאזי וזאת על מנת לתחזק פעילות חשמלית תקינה תוך כדי שימוש במכשירים חשמליים עם צריכת אנרגיה גבוהה. אולם, רבים מאתנו אינם מבינים כיצד המפסקים האלה עובדים ומה ההבדל בינם ובין המספקים הסטנדרטיים. מעבר לכך, רוב בעלי הבית כלל אינם יודעים האם קיים אצלם חיבור תלת פאזי. אז מה כדאי לכם לדעת על מספק תלת פאזי? התשובות לפניכם.

ארון חשמל תלת פאזי

מהו מפסק תלת פאזי?

ראשית כל, עלינו להבין כמה מושגים בסיסיים מעולם החשמל. בשפה המקצועית, זרם החשמל אשר מגיע אל ביתנו מחברת החשמל נקרא "פאזה". באמצעות מדד הפאזות ניתן לדעת כמה חשמל מספקת לנו חברת החשמל. כך, ההספק במדד של מערכת חד פאזית שווה ל – 25 אמפר. כל אמפר שווה ל – 240 וואט. על כך, מערכת חד פאזית מספקת חשמל בהספק של 6000 וואט שזהו למעשה הסף הפוטנציאלי של מאגר האנרגיה שיש ברשותכם בכל זמן נתון. למערכת תלת פאזית, ממש כפי שרומז שמה, מספקת פי שלוש, כלומר 75 אמפר.

כל מכשיר חשמל שפועל בבית צורך חשמל. ישנם מכשירים שזקוקים למעט חשמל ועל כך הם כמעט ואינם משפיעים על מערך החשמל בתוך לוח חשמל ביתי. אומנם, אם משתמשים במכשירי חשמל עוצמתיים שצורכים חשמל בהספק שמעל 2000 וואט, כמו למשל מזגן, מכונת כביסה, דוד חשמלי, תנור או מדיח כלים – הצריכה של החשמל עולה באופן דרסטי וייתכן כי תגיעו למקסימום האפשרי, או אף תעבור אותו ותגרום לקצר חשמלי.

כולנו מסכימים כי הפסקת החשמל הנגרמת על ידי קפיצת מתח ואיכות חשמל ירודה וזה דבר לא נעים. אולם, מעבר לחוסר נוחות, יש בה גם פוטנציאל לנזקים רציניים. כך למשל, היא עלולה לקלקל מכשירים דיגיטליים יקרים שפועלים באמצעות כרטיסים חכמים. מעבר לכך, במקרים מסוימים, אי התאמה של ההספק לצריכה עלולה להוביל לסכנת שריפה. כך למשל, החיבור לחשמל של מזגן בעל תפוקה של מעל ל-3 כוח סוס חייב להתבצע באמצעות לוח תלת פאזי, אחרת תסתכנו בהתחממות היתר של הלוח וכתוצאה מכך – שריפתו.

על כך, בעידן המודרני, כאשר הצורך שלנו בחשמל רק עולה, רובנו זקוקים לחיבור חשמל עוצמתי יותר, כזה שיספק לנו מספיק אנרגיה כדי שנוכל להפעיל מספר מכשירים חשמליים בעלי צריכה גבוהה בלי לחשוש לקפיצות מתח.

לוח חשמל תלת פאזי

האם יש בלוח החשמל שלכם חיבור תת פאזי?

ובכן, דרך אחת לבדוק הינה פשוט להתקשר לחברת החשמל. לאלה שאינם מעוניינים לבזבז את זמנם, מוצעת דרך אחרת: לפתוח את לוח החשמל ולחפש שלושה מתגים שחוברו יחד.

חשוב לציין כי בבתים החדשים בדרך-כלל קיימת מראש הכנת תשתיות למערכת תלת פאזית. אך, במידה ואתם מתגוררים בבית ישן, רוב הסיכויים שמערך החשמל שלכם הינו חד פאזי. אתם בוודאי מרגישים זאת היטב, מכיוון שהספקות החשמל אצלכם הן דבר שבשגרה.

אולם, המעבר לחיבור תלת פאזי במקרה שלכם יהיה מאתגר מכיוון שהוא ידרוש בניית לוח חשמל ועבודות תשתית אינטנסיביות. אז מה עושים? ובכן, לבעלי חיבור חד פאזי אשר מעוניינים להרחיב את החיבור, מציעים כיום פתרון חלופי: חיבור מפסק דו-פאזי של 40 אמפר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים