לוח חשמל דירתי

התקנת לוח חשמל דירתי מעניקה שליטה ובקרה בצריכת החשמל של הסביבה הביתית ומוודאת את בטיחותה של הזנת החשמל המקומית.

כמעט ואין בית ישראלי שאינו מכיל תנור, מיקרוגל, מספר מזגנים, מכונת כביסה, מייבש, מדיח כלים, מחשבים ומערכת תאורה. השליטה בהזנת החשמל עבור הצרכנים האלה מחייבת הצבה של לוח חלוקה ייעודי המותאם לגובה הזרם ולספיקת החשמל האופיינית לסביבות ביתיות. אמנם הוא מנהל בסך הכול את אספקת החשמל של תא שטח קטן יחסית, אבל הוא עדיין נדרש להתמודד עם מוצרי חשמל רבים ומגוונים ועם טכנולוגיות משוכללות ומורכבות המוטמעות בדירה ותכולתה. משום כך, חשוב לוודא שלוחות החשמל לבית עומדים בכללי מכון התקנים הישראלי העוסקים ולהשקיע באיכות החומרים המרכיבים אותו, ובאיכות הלוח.

לוח חשמל דירתי

רכיבי לוח חשמל דירתי

לוח החלוקה יכלול דרך קבע מספר רכיבים בסיסיים: כבל מזין המוביל חשמל מהרשת הארצית, המתחבר לפסי צבירה מוארכים, עליהם משובצים נתיכים המנתבים את זרימת החשמל לאזורים ספציפיים ברחבי הדירה. מספר הנתיכים בלוח יקבע את מספר ההזנות החשמליות לתוך הדירה, כך שייתכן מספר משתנה של מכשירים המחובר לכל נתיך. בכל נתיך מותקן מפסק נקודתי, המביא לקצר מקומי במקרה של חריגה מזרימת החשמל המקסימלית שהוא מסוגל לעמוד בה, כאשר בארון בכללותו ישנו מפסק ראשי השולט על אספקת החשמל לדירה כולה.

הלוח אף יכיל מספר מנגנוני הגנה התורמים לבטיחות השימוש באספקת החשמל הביתית, בהם דפנות הארון המתוכננות כנוגדות התלקחות על ידי עשייתן מפלסטיק או מתכת וכן ממסרי פחת המתוכננים לנתק את הזרם במקרה של תקלה חשמלית. 

מעבר לרכיבי התפעול הבסיסיים, לוח החשמל כולל מונה חשמלי המאפשר לחברת החשמל הארצית לנטר את הצריכה הביתית ולגבות תשלום בהתאם. במקרים רבים מותקן בו שעון שבת, המאפשר הקצבה מתוכננת מראש של זמני הפעילות של מוצרי חשמל שונים במהלך שבתות וחגים. הוא אף עשוי לכלול רכיבים מתקדמים ומערכות משוכללות כמו בקרת טמפרטורה והתייעלות אנרגטית.

לוח חשמל לדירה

מיקום לוח חשמל בדירה

בבניינים משותפים היה נהוג בעבר להציב את ארון החשמל הביתי בחדר המדרגות, תופעה שעדיין ניתן להיתקל בה במבנים ישנים. אלא בחירת המיקום הזו פגעה בנוחות התפעול של הלוח על ידי הדיירים, ייצרה חשש מפני התעסקות של זרים בלוח שאינו נוגע להם וחוללה מפגע בטיחותי בדמות שריפות העשויות להתפשט בחדר המדרגות. משום כך, מקובל כיום למקם את הלוח בתוך הדירה עצמה, על פי רוב בסמוך לכניסה וניתן להכניסו לתוך ארון כניסה לבית .

יש לציין כי לוח החשמל דירתי מותאם לדירה אחת בלבד והוא נפרד מלוח החשמל הכללי של הבניין, שעשוי להיות ארון טיפוסי או חדר שלם, בהתאם לגודל הבניין ולמספר צרכני החשמל המתגוררים בו. לוח של הבניין המשותף כולל מונה חשמל כללי המיועד למדידת צריכת החשמל בשטחים הציבוריים, שעלותה מתחלקת בין הדיירים השונים.

את לוח החשמל הדירתי ניתן להתקין באופן גלוי או סמוי. התקנה גלויה מתבצעת על גבי הטיח, אינה דורשת הכנה חריגה ונוטה להיות זולה יותר, אך משאירה את רוחב גופו של ארון החשמל חשוף ובולט ומביאה לפגיעה מסוימת באסתטיקה. התקנה סמויה מתבצעת מתחת לטיח, מחייבת הכנה מוקדמת בדמות חציבת נישה ייעודית בקיר ומביאה למצב בו רק המכסה החיצוני של הלוח גלוי לעין. עם זאת, היא יקרה יותר ופוגעת במידה מסוימת בנגישות של המערכת בפני חשמלאים המעוניינים לבצע התקנות או לטפל בתקלות. ההתקנה הסמויה פופולרית יותר בדירות בבניינים משותפים משום שהיא חסכונית במקום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים