לוחות חשמל וכיבוי אש

כ – 60% מכלל השריפות בבתים פרטיים ובמבנים מסחריים ותעשייתיים מתרחשות בעת פריצת האש בארונות החשמל. הסיבה השכיחה לכך הינה קצר הנוצר בשל כבלים רופפים בלוחות, אשר בזמן הפעלת החשמל יוצרים מגע בין המוליך ולבין פסי הצבירה, כתוצאה מכך החוטים מתחממים וגורמים לשריפה.

כדי לצמצם סיכויים לשריפה, חשוב לבצע בדיקה תרמית מקצועית לזיהוי מקורות חום חריגים. כמו כן, מומלץ לבצע בדיקה תרמוגרפית ללוחות חשמל ולערוך סקר סיכונים של מתקני החשמל על ידי חשמלאי מוסמך אחת לשנה. אך, הדרך היעילה ביותר למנוע או למזער נזקי השריפה הינה התקנה של מערכת גילוי וכיבוי האש אוטומטית וגלאי עשן בלוח החשמל. מערכות גילוי וכיבוי האש מזהות מקור ההדלקה, מתריעות על הסכנה, מפעילות אמצעים לכיבוי האש ומונעות את התפשטות השריפה במרחב.

קצר בלוחות חשמל

חשוב לדעת: לוחות חשמל לתעשייה הנחשבים כלוחות חשמל חזקים, ההתקנה של מערכות גילוי וכיבוי אש אינם המלצה בלבד, אלא חובה. כך, לוחות החשמל בעלי זרם מעל 63 אמפר מצריכים על פי חוק התקנה של מערכת גילוי אש אוטומטית. כמו כן, בלוחות חשמל בעלי מתח מעל 80 אמפר חובה להתקין מפסק המנתק זרם חשמלי מהלוח במקרה של שריפה. בארונות חשמל הפועלים על זרם מעל 100 אמפר יש להתקין ממשק המשלב מערכות גילוי עשן וכיבוי אש.

על פי החוק, מערכות לגילוי עשן וכיבוי האש יותקנו אך ורק על ידי אנשי המקצוע בהתאם לתקני הבטיחות ישראלים ויתוחזקו במצב תקין תוך כדי פיקוח כל זמן שהן פועלות. לאחר ההתקנה, מומלץ לבצע בדיקה יסודית לגילוי התקלות בחיבור מתח חשמלי, מיכל הגז ומטף לכרטיס כיבוי האש. יש לבצע ביקורת מקצועית לתקינות המערכת אחת ל – 5 שנים.

כיצד מכבים שריפה בארונות החשמל?

ראשית כל, חשוב לדעת מה לא לעשות: אסור לנסות לכבות את השריפה באמצעות המים בין אם מדובר בלוחות חשמל לתעשייה או לוחות חשמל ביתיים. כיבוי מתקנים חשמליים על ידי הזרמת מים עלול לגרום לנזקים חמורים ואף לסכנת חיים. כדי למנוע פעולה פזיזה בעת המצוקה, החוק מחייב לחבר ללוח חשמל לוח פיקוד ובקרה המיידע על סכנת השימוש במים. כמו כן, אם הבחנתם בסממנים הראשונים של השריפה, יש להזעיק באופן מידי את שירותי הכיבוי ולא לנסות לפעול באופן עצמאי.

לוחות חשמל וכיבוי אש

הטיפול בשריפה ייעשה באמצעות אחת מ-3 שיטות הכיבוי הנחשבות ליעילות ביותר במקרים של שריפות במערכות חשמל:

כיבוי אוטומטי באמצעות מטף כיבוי אש

בעת הפעלתו, המטף יוצר תגובה כימית, ההופכת את החומר הפעיל לטיפות אשר מותזות אל חלקיקי השריפה ומסלקות את החמצן מתוך הלוח. ללא החמצן בשטח השריפה, הבעירה נפסקת והאש נכבית. לרבות המהירות ויעילות הביצוע, יש למטף יתרון נוסף: החומר הפעיל אינו מזיק לציוד והמכשור וניתן לניקוי מלא.

כיבוי באמצעות גז

מערכת כיבוי בגז מיועדת לטיפול בשריפת מכשירים חשמליים ואלקטרוניים רגישים, בשל ההגנה האיתנה שהיא מספקת לציוד יקר ערך והאפשרות לשקם מערכות באופן מהיר ואפקטיבי, עד לחזרה המלאה לשגרה לאחר השריפה. שימוש בגז לצורך הכיבוי אפקטיבי במיוחד בחללים אטומים. עם פרוץ השריפה, מערכת גילוי האש מפעילה מנגנון לשחרור הגז מתוך מיכל לחץ עם ראש הפעלה חשמלי. הגז עוטף את חוטי החשמל העשויים מנחושת ומנטרל את הבעירה. כיום מקובל להשתמש בגזים ירוקים, ידידותיים לסביבה, כגון NOVEC או HFC.

כיבוי באמצעות צינור גז פשוט

שיטה זאת מצריכה התקנת מערכת צינור גז בתוך ארון חשמל. בעת השריפה, החום מנקב את הצינור ומשחרר את הגז אשר שתוקף את מקורות האש מכיוונים שונים וכך מכבה את השריפה.

2 תגובות בנושא “לוחות חשמל וכיבוי אש”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים