מתקן חשמל ציבורי בבניין רב-קומות

בדיקת מתקני חשמל בבנייני קומותהיתרי החשמל בארצנו נקבעים ונבדקים על ידי משרד התשתיות וחברת החשמל. התקנות הנוגעות לבנייה ותכנון מערכות החשמל נועדו לקבוע סטנדרט אחיד ומסודר בכל הנוגע למבנים או שטחים ציבוריים ופרטיים, אך לא רק. התקנות הללו נוגעות גם למבנה הכללי ופעילות החשמל השוטפת במבנה, אך מעבר לפרטים הטכניים והמקצועיים, תקנות אלו נועדו לשמור על הבטיחות בכל הנוגע לסכנות אש וחשמל שעשויות להתרחש ועל כן החוקים הנוקשים בנושא דורשים מספר שלבים ובדיקות.

בניין רב קומות והגדרתו

על מנת להבין מה דרוש בכדי לאשר ולבנות מתקן חשמל ציבורי בבניין רב קומות, יש להבין מהו בניין רב קומות. הגדרה זו מוגדרת על ידי חוק התכנון והבנייה. על פי הגדרה זו בניין רב קומות הוא בניין בו "הפרש הגובה בין מפלס הכניסה הקובעת לבניין לבין מפלס הכניסה לדירה השוכנת בקומה הגבוהה ביותר בבניין, דרך חדר מדרגות משותף, עולה על 29 מטרים". אמנם בהגדרה זו מצוין המונח דירה, אך בניין רב קומות לא צריך להיות בהכרח בניין דירות מגורים. בהגדרה זו יכולים להיכנס בקלות גם בניינים משרדים שנוטים בימינו להיות רבי קומות או בנייני מסחר כמו קניונים ומרכזי קניות.

סוגיות בתקנות החשמל הנוגעות לבניינים רבי קומות

כמו שבניין רב קומות שונה בבנייתו ובשימושיו מבניין שאינו רב קומות או משטח ציבורי שאינו מקורה, כך הוא גם שונה עבור בניית ותכנון מערכות חשמל אשר נמצאות בו ולכן הוא דורש התייחסויות מיוחדות בסוגיות שונות- מבחינת מערכות החשמל.

אחת מהסוגיות הללו היא בטיחות אש. בבניית מערכות חשמל בבניין רב קומות בטיחות אש נלקחת ברצינות רבה. על המתכנן להציג תוכנית מסודרת ומפורטת לגבי דרכי מילוט. תוכניות אלו נעשות בצורה שונה מאשר שנעשות במבנים שאינם רבי קומות עקב הסכנה שגברה כאשר המילוט דורש קודם כל ירידה לגובה הקרקע. ירידה זאת, כאשר לא מתוכננת ונעשית נכון, יכולה רק להגביר את הסכנה. מעבר לדרכי מילוט, תקנות החשמל דורשות ואוכפות גם עניינים שלא קשורים למערכות החשמל באופן ישיר כמו חומרי הבנייה בהם משתמשים בבניין, במיוחד בחדרי חשמל ובהעברת חשמל בתוך הבניין ואוכפות באופן הדוק את היותם חומרים חסינים לאש ובערה.

לוחות חשמל לבנייני רב קומות

סוגיה נוספת הייחודית למערכות חשמל בבניין רב קומות היא בדיקת מתקני חשמל חיצוניים כמו גנרטורים. באופן דיי מובן יש לקבל היתר ממשרד התשתיות על מנת להחזיק ולהפעיל גנרטור, בלא קשר לסוג הבנייה והבניין. עם זאת, בבניינים רבי קומות, כפי שהגדרנו אותם, תקנות החשמל דורשות התקנת גנרטור נוסף לזה הקיים והפועל באופן שוטף. תפקיד גנרטור זה הוא הפעלת מערכות החירום דרך הזנת ללוחות החירום במקרה בו הלוחות בהם נעשה השימוש היומיומי חדלים מעבודה.

הבדיקה המכריעה

כדי להתחיל לאכלס בניין רב קומות, אין זה מספיק רק ליישם את התקנות של משרד התשתיות. למעשה, עד שהמערכות לא נבנו וסופקו מספר טפסים ואישורים מהחשמלאים המבצעים והמתכננים האחראים על הפרויקט, לא תבוצע בדיקה על ידי חברת החשמל ולא יתקבל אישור תקינות מתקן חשמל. בדיקה זו אולי נראית מהצד כשלב קטן בתהליך, אך בפועל היא מהווה את האסמכתא לתוכנית החשמל בבניין ובלעדיה הפרויקט לא יכול להיפתח ולשמש את הציבור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים