בדיקה תרמוגרפית ללוחות חשמל

קצר בלוח החשמל עלול לגרום לשלל סכנות – מגרימת נזק לציוד ועד לשריפה, התחשמלות ואף התפוצצות. על מנת למזער סיכויים להיווצרות הקצרים, מומלץ לבצע סריקה תרמוגרפית שמאתרת כשלים במערכת החשמל באמצעות זיהוי נקודות חמות. לאחר ביצוע הסריקה, ניתן יהיה לתקן את הליקויים וכך למעשה לחזק את הבטיחות של המתקן ולמנוע אסון פוטנציאלי.

סיבות להיווצרות קצר בלוח החשמל

קצרים חשמליים מהווים אחד הגורמים המרכזיים לשריפות בחללים סגורים – הן בתוך בתים פרטיים והן במוסדות ציבוריים ומבנים תעשייתיים. למרות שאנשים ששוהים בחלל חווים את הקצר כאירוע פתאומי, למעשה, הסיבות שהובילו אליו נוצרו הרבה לפני כן. בדרך כלל, התהליך שמוביל לקצר מתחיל בהיווצרות ליקויים במערכת החשמל בשל שלל גורמים אפשריים, כאשר המרכזי שביניהם הינו מגעים רופפים. בנוסף, רכיבי המערכת עלולים להיפגע ולהתחמם בשל עומס יתר, קורוזיה, מוליכים עם חתך לא מותאם לזרימת החשמל, ברגים שאינם מותקנים כראוי (מחוסר הידוק או הידוק יתר) ואף חלקיקי לכלוך שמצטברים בין החיבורים. עם הזמן וללא טיפול מוקדם, הרכיבים הפגומים מתחממים, התנגדותם עולה ובסופו של דבר מובילה לקצר.

בדיקה תרמוגרפית ללוחות חשמל

מהי בדיקה תרמוגרפית?

סריקה (סקירה) תרמוגרפית החלה להתבצע בארץ עוד משנות השמונים של המאה הקודמת. בתחילת דרכה, הבדיקה נעשתה מבחירה על פי הרצון של המזמין, אך בהמשך הפכה לחלק מדרישות של רוב חברות הביטוח במסגרת הפוליסה. כמו כן, הבדיקה מומלצת גם על ידי מנהלי תחנות כיבוי אש, הרואים בה צעד קריטי למניעת השריפות ומהווה גם אישור תקינות למתקן חשמל.

הבדיקה נערכת באמצעות משקפת אינפרה אדום, אשר סורקת את כל הרכיבים של מערכת החשמל ומחפשת נקודות אדומות, אשר מתריעות על קיום עצמים בעלי טמפרטורה גבוהה מעל הנורמה. כאמור, החום הגבוה של הרכיב מצביע על כך שהוא אינו תקין. ככל שהעצם חם יותר, כך גם הסכנה להתקלחות עולה.

לוח חשמל לא תקין הוא סכנת חיים

רמת הקרינה האינפרה אדומה שנפלטת מעצמים שונים משתנה בהתאם לטמפרטורה של אותו העצם. המשקפת פועלת כמעין מצלמה כאשר היא מתרגמת את הנתונים של הקרינה ומדפיסה באופן ממוחשב תמונה שבה הרכיבים או חלקי רכיבים בעלי טמפרטורה שונה מסומנים ומודגשים בצבעים שונים.

על פי הנתונים שמוצגים בפלט הסריקה, בעלי המקצוע בתחום התרמוגרפיה יכולים לזהות את האזורים המסוכנים, בהם נמצאים רכיבים לקויים, בעלי טמפרטורה גבוהה מהרגיל. חלקים אלה מהווים סיכון למערכת וזקוקים לטיפול דחוף. הדוח של הסריקה התרמוגרפית מאפשר לתכנן את מערך הטיפול ברכבים הפגומים. באמצעות ניתוח הנתונים שבדוח התרמוגרפי ניתן לגלות את הסיבה להתחממות של הרכיב, להעריך את רמת הסיכון שטמונה בו. היתרון החשוב של הבדיקה התרמוגפית נובעת מהאפשרות לתקן את הליקויים בסדר הנכון – מהכשל החמור ביותר אשר מצריך טיפול דחוף, ועד לשולי ביותר. הבדיקה התרמוגרפית בלוח חשמל, בתנאי שנעשית פעם בשנה, מאפשרת תחזוקה תקינה של המתקן תוך כדי טיפולים מניעתיים על פי הצורך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים