תקן לוחות חשמל

תקן לוחות החשמל, הקרוי גם תקן ת"י 61439 , נקבע על ידי מכון התקנים הישראלי בשנת 2013 ומהווה מסמך ההגדרות המתייחסות לנהלי הבטיחות ולתהליכי התכנון, הייצור, ההתקנה והתפעול של כל המרכיבים בלוחות מיתוג ובקרה שפועלים על מתח נמוך (עד 1000 וולט בזרם חלופי או עד 1500 וולט בזרם ישר), הן באופן כללי והן באופן ספציפי בנוגע לסוגי הלוחות השונים.

תקן לוחות חשמל

המסמך מחליף את התקן הבינלאומי הישן משנת 2006, וכולל בתוכו מספר רב של שינויים, הרחבות, השלמות ותוספות, כדי להתאים לדרישות ולצרכים של התעשייה המודרנית. התקן 61439 מיועד ליצרני לוחות החשמל ומרכיביהם, לצורך קבלת תו תקן רשמי. על כך, כל צרכן בישראל מחויב על פי חוק לרכוש לוח חשמל בעל תו תקן. כמו כן, כל מרכיבי הלוח חייבים לעמוד בדרישות התקן וכל יצרני המרכיבים ללוחות החשמל מחויבים לספק הצהרה רשמית.

לוחות חשמל עם מתח נמוך הינם הלוחות שמותקנים במבנים תעשייתיים, ציבוריים ופרטיים אשר תפקידם לחלק ולנתב חשמל בין האזורים השונים בתוך המבנה. תקן ת"י 61439 מפרט דרישות להתקנה ותפעול לוחות החשמל הן עבור צרכנים הפרטיים (לא מקצועיים) והן עבור המוסדות הציבוריים (לוחות חשמל לרשתות ציבוריות) והתעשייתיים (למשל לוחות חשמל למפעלים או אתרי בניה). כמו כן, התקן מתייחס באופן ספציפי לשימושים ייחודיים בלוחות החשמל באתרי נופש, בריכות שחיה ומעגנות, תחנות טעינה של רכבים חשמליים ובאירועי ירידים, מופעים ופסטיבלים.

לוחות החשמל במתח נמוך – הגדרות התקן

תקן 61439 מגדיר דרישות עבור לוחות חשמל ניידים או נייחים, אלה שמיוצרים באופן מסחרי בכמות גדולה או אלה שמיוצרים באופן חד פעמי בהתאם לדרישות מיוחדות של הלקוח, כל עוד הם פועלים על מתח עד 1000 וולט בזרם חלופי או עד מתח 1500 וולט בזרם ישר.

הלוחות שמותקנים במכשור הנדרש להפקה או המרת החשמל, במכונות תעשייתיות או בכלי רכב או שייט, כגון רכבות או אוניות, חייבים להתאים לדרישות נוספות, שלא מפורטות בהנחיות התקן הכללי. כמו כן, התקן אינו מתייחס ללוחות שמיועדים לשימוש עבור ציוד אלקטרוני או מתנעי מנועים, או מכשור ספציפי אחר אשר מצריך תקן משל עצמו.

התקן מגדיר דרישות עבור נתונים חשמליים ונתונים מכניים של לוחות החשמל, כאשר בחלק הראשון של התקן מוגדרות דרישות כלליות, ובחלק השני מפורטות דרישות ללוחות הספק.

משמעות התקן עבור יצרן לוחות החשמל

יצרן לוחות החשמל מחויב לבצע את תהליך תכנון ובניית לוח החשמל בהתאם להוראות התקן תוך התיחסות למידע החיוני אותו יש לקבל מהמזמין אודות הדרישות ותנאי התפעול והסביבה בהם יימצא לוח החשמל, תכנון מפורט של עבודות חיווט והרכבת הלוח בטרם תחילת בנייתו, הקפדה על שימוש בכלי עבודה תקניים וכל הפעולות הדרושות כדי לספק בטיחות מקסימלית בתהליך ייצור לוח החשמל ובזמן השימוש בו בהמשך.

עם סיום עבודות בניית לוח החשמל החוק מחייב את היצרן לספק רשימה מפורטת של מסמכים טכניים, הוראות שימוש והתקנה וגם הצהרה על כך שלוח החשמל מיוצר על פי התקן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים