תכנון חשמל במטבח

תכנון חשמל נכון במטבח חוסך הוצאות כספיות מיותרות ושומר על בטיחות הדיירים.

תכנון חשמל למטבחעבודות תכנון חשמל למטבח בעת רכישה של בית חדש שאינו עומד על תילו עדיין חשובות ביותר. תכנון נכון עם ראייה עתידית מקיפה תחסוך הוצאות רבות, כאבי ראש מיותרים וטרחה רבה בכל שינוי שלא נלקח בחשבון. תכנון החשמל במטבח הולך יד ביד עם העיצוב הכללי והמיקום של כל מכשיר חשמלי, נקודות תאורה, שקעים, תקעים ומפסקים בדגמים שונים. מעבר להיותה פונקציונאלית, מערכת החשמל הביתית צריכה להיות בטוחה ביותר, כך שלא תהווה סיכון עבור דיירי הבית.

השלב הראשון בתכנון חשמל במטבח בא בד בבד ביחד עם התוכניות ההנדסיות שלו. כל מטבח מעוצב בצורה שונה וכך גם נקודות החשמל שלו. ישנה חשיבות רבה למיקום המקרר, התנור והכיריים כאשר מחלקים את נקודות החשמל ומקציעים עבורם מפסקים בלוח החשמל הביתי. גופי תאורה במטבח ניתן למקם לא רק במקום מרכזי אחד כי אם גם היכן שיונח שולחן אוכל או נורות לד מתחת לארונות המטבח וכן הלאה.

שקעים ומפסקים במטבח

חוק החשמל במדינת ישראל מורה על חיבור של שקעי החשמל של המטבח במעגל אחד אל לוח חשמל ביתי, למעט שקע התנור מאחר וצריכת החשמל שלו היא הגדולה ביותר מבין מכשירי החשמל הנמצאים במטבח. אך, כיום ישנן אפשרויות מגוונות ואחרות כיצד לתכנן את פיזור החשמל במטבח מבלי לפגום באיכות וביכולת של לוח החשמל הבית.

שקע תנור

מיקומו צריך להיות ידוע מראש על-מנת לאפשר הכנת שקע כוח מיוחד עבורו אשר יעביר מתח בלעדי מלוח החשמל אליו. אם מדובר על תנור בילד-אין אזי השקע יהיה בחלקו העליון של הארון שאליו יכנס התנור כדי למנוע התחממות יתר ולאפשר כניסה נוחה של המכשיר החשמלי.

שקע מקרר

על פי התקנות, שקע המקרר יהיה בגובה של לפחות 1.8 מטרים מגובה הרצפה כדי להיות ממוקם מעל המקרר.

שקעים עבור מכשירים על השיש

הגובה המומלץ שלהם הוא 1.10 מטרים מן הרצפה, כ – 20 ס"מ מגובה השיש. בצורה זו ישנה גישה נוחה אליהם.

שקע למדיח כלים

זהו שקע חבוי בתוך הנישה שאליה יוכנס המדיח וגם הוא צריך להיות שקע כוח המחובר בקו ישיר אל לוח החשמל ויספק מתח רצוי להפעלתו.

מעגלים חשמליים בתכנון המטבח

בעבר היה נהוג לחבר את כל השקעים החשמליים במטבח אל מעגל חשמלי אחד מלבד שקע התנור. כיום, ישנם מכשירי חשמל רבים הצורכים כמויות מסיביות של חשמל במטבח כמו מדיח כלים, מקרר, כיריים חשמליות, קומקום, מכונת קפה, טוחן אשפה ועוד. כאשר כל המכשירים מחוברים אל מעגל חשמלי אחד בלוח החשמל הביתי, ייגרם עומס חשמל והתחממות של החוטים, מה שעלול להוביל למצב מסוכן של דליקה. כדי למנוע מצב זה יש לפצל ולחלק את המפסקים במטבח בצורה נבונה בעזרת יועץ לתכנון לוחות חשמל מוסמך.

לוחות חשמל בבית חכם

התכנון של בית חכם נכנס גם אל המטבח וכתוצאה מכך גם לוחות החשמל לבית חכם משתנים בהתאם. גופי תאורה, תריסים, מיזוג אוויר, הפעלה והדלקה של מכשירים חשמליים – כולם מושפעים מקיומם של חיישנים הפועלים בתיאום מלא על לוח החשמל. בעת תכנון המטבח רצוי להתקין חיבור תלת פאזי לבית על מנת לחלק בצורה נכונה את פיזור המפסקים החשמליים, כך שלא ייווצר עומס מיותר בעתיד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים